söndag 20 december 2009

Midvinterblot


I dag skriver jag söndagen den 20 december detta nådens år 2009. I morgon har vi vintersolståndet som var en helig dag i vår fornnordiska mytologi. Det var då tid för midvinterblot och en fest för att hälsa ljuset åter till vår kalla nord.
Vid den här tiden när året går mot sitt slut kan vi börja reflektera över året som gått och så småningom se framåt mot ett nytt fräscht decennium.
Benämning på det gångna decenniet är lite tråkig nämligen nollnolltalet. Inte kan man tänka sig att se tillbaka på det "glada nollnolltalet". Nej, nej det här årtiondet kommer troligtvis att ihågkommas som tiden för attacken på World Trade Center, för mordet på Anna Lind, för Irak och Afghanistan samt för finanskris och arbetslöshet.
För min personliga del börjar jag se tillbaka på 2009 som ett år där jag går i mål som etta på P4-toppen, och därigenom kan inleda det nya året med samma placering. Den här sista veckan fick jag glädjande nog lite konkurrens och kan inte längre känna mig lika självklar på tronen. Heder åt Erica Skogen som bjöd upp till kamp och nosade mig i hälarna med sin låt "Problem". Om jag inte skärper mig och värvar röster kan det bli "problem" även för mig i januari när nästa års första lista skall publiceras.
Därför uppmanar jag er "ring och rösta" 099-50131 så ställer jag upp som republikens trogne fanbärare en bra bit in på nästa decennium.
Den nya tiden med modern teknik har även nått en bonntölp som jag, vill ni se bevis på detta klicka nedan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar