söndag 9 augusti 2009

Spritflöde i Hagfors

I helgen har jag varit på en släktträff i Värmländska Hagfors.
Släkten kommer ursprungligen från Visingsö i Småland min svärfars hembygd.
De här träffarna som äger rum vart tredje år firar nu 20 år och värdarana ambulerar år efter år från Jönköping i Söder till Östersund i norr.
Man kan säga att historien upprepar sig eftersom beteendet hos deltagarna är ungefär detsamma. De som var fullast för 20 år sedan är fortfarande fullast. Vissa somnar i tid och otid p.g.a. för mycket alkohol medan andra umgås och har trevligt på ett naturligt sätt. Man kan gott säga att spriten flödar och den här gången kunde Jämtländska naturprodukter testas i andra sammanhang än på utedansbanans bilparkering.
En femlitersdunk transporterades från republiken till den Värmländska bruksorten och konsumerades av några personer till sista droppen. Så när söndagsmorgonen grydde fanns inte en droppe alkoholhaltiga dryck att uppbringa i denna förläggning med ett undantag. Detta var hos undertecknad där en halv kvarting absolut (laglig) vodka stog kvar som ett monument över min egen otillräcklighet och oförmåga att hänga med i storkonsumenternas höga nivå. Denna halva kvarting fick uppleva en returresa till Jamtarnas land och får vänta ytterligare en vecka eller två innan den får komma till livets slut och genomrinna en torr strupe.
Sprattelvattenskonsumtion av skogsstjärnans kvalité kan vara bra men bör av kostnadssjäl öronmärkas till alkoholisternas släkte för att värna om deras ansträngda ekonomi. Dessutom behöver den lagliga spriten nyttjas av oss andra för att värna om de arbetstillfällen som systembolaget ombesörjer. Därför kommer jag att forsätta som kund hos den gröna skyltens aktiebolag.
Det är och bör förbli en strategi för att upprätthålla en god livskvalité eftersom alkohol är trevligt när det handlar om små mängder men kan tyvärr förstöra mycket av trevnaden när det bär överstyr. De bästa stunderna i livet har jag upplevt jag när jag varit i mina sinnens fulla bruk och nykter kunnat uppleva naturens underbara ljud, ljus och dofter. Detta är jag evigt tacksam för.
I övrigt var det bra ordnat med en väldigt trevlig Bowlinghall där vi under lördagskvällen kunde avnjuta god mat och att undertecknad kunde ståta med kvällens bästa serie på 172 poäng.

1 kommentar:

  1. hej du , jag kollar om det funkar med kommentarer

    SvaraRadera