söndag 16 augusti 2009

Hundar och ungar

Vi har ju alla någon låt som förföljer oss och som frekvent återkommer i minnet och påverkar oss i någon form. Det kan vara en låt som du inte vill kännas vid, som inte är i din musiksmak men som alltid finns i ditt sinne och kan få dina ögon att fuktas fast du stretar emot så mycket du kan. För min del är denna låt "Hundar och ungar, och hembryggd äppelvin" med sångaren Robertsson som stoltserar med ett enastående vackert och välklingande förnamn.
Trots ihärdigt motstånd har jag tvingats kapitulera för denna sång som på ett genialiskt sätt sätter fingret på frågan om valet av livsstrategi.
Den återspeglar några små grundläggande faktorer som ger dig lycka i livet och som inte handlar om pengar, yrkestitel eller social status.
Lycka är att vara mitt uppe i livet, att finnas till för sina nära och kära och att känna sig uppskattad. Att ståta med en fin titel, en ny bil och lyxig bostad är endast en kosmetiskt ytlig företeelse som endast ger en kortsiktig tillfredsställelse
En livsstrategi att bygga vidare på är att uppskatta vardagen, de små fina stunderna i ett avspänt samtal eller att ensam ströva med sina tankar i skog och mark. Detta kostar inga pengar och är tillgängligt för oss alla. Har vi ytterligare tur får vi sällskap av både ungar och hundar i vår livsvandring. Behövs det ytterligare förgyllning kan ett par glas god dryck vara ett alternativ.
Som sagt nu har jag kapitulerat för den här låten och lyssnat av den så att texten finns programmerad i min skalle. Det ger mig lugn och frid och ytterligare en sång att lägga till min redan digra repertoar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar