måndag 24 augusti 2009

Att harva i jordens svarta mull


Söndagen den 23 augusti går till historien som en av de svartaste ögonblicken i min idrottskarriär. Jag gjorde nämligen debut som tävlingsspelare i den primitiva formen av jordbruk som kallas golf. Platsen var Dvärsätt där klubbmästerskapet avgjordes på ett plaskblött underlag och där undertecknad deltog i en av ungdomsklasserna, herrar 45 år.

Mina medspelare fick en lektion i konsten att harva i jordens svarta mull. Mina klubbor verkade sugas ned i den svarta blöta myllan medan jag gick fram som en jordfräs över stock och sten. Det mesta av rötter, maskar, kottar sprutade som en fontän runt mina fötter medans bollen oftast låg där oskadad och trygg i det som tidigare kallades fairway men som efter min framfart mest liknade ett nyhackat potatisland. Resulatet blev som ni förstår en stor missräkning eftersom jag själv rankad mig som storfavorit i Tiger Woods frånvaro. Den enda konkurrens som kunde uppbringas var några bondtölpar från Krokom med omnejd som hanterar golfklubbor som vore det dynggrepar från nån av Offerdalsbygdens talrika gödselstackar. I alla fall kunde jag se mig själv som den moraliske vinnaren eftersom jag kunde ståta med flest antal döda mygg, flugor och getingar som var fastkletade på mina verktyg när rundan var tillända.

Dessutom har jag bidragit till Bruttonationalprodukten genom att tillskapa underlag för nya arbesttillfällen för banskötarnas tilltufsade yrkesgrupp.

Om de nu jobbar på med traktorer, grävare ångvältar mm kanske banan åter är redo för mig inför nästa år klubbmästerskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar