söndag 29 november 2009

Tankar i advent

I dag är det den första advent och det är tid att stanna upp och tänka lite existentiella tankar.
Tänk vilken aktivitet den här tiden föder, alla har fullt upp, alla jäktar och stressar för optimera just sin familjs präktiga julstämning. Vi måste ha glitter och glamor, mys och pys, snömos och tö mm. Klappar och granar skall vara dränkta i en glimmande, porlande utsmyckning så att ingen vet varken ut eller in vad som döljer sig där bakom. Jag tycker faktiskt att granen är som vackrast som den står ute i naturen endast klädd i frostens vita skrud som på bilden här ovan. Varför skall den huggas, fraktas och förnedras med denna outhärdliga utstyrsel av allehanda attiraljer som vi människor klär den i.
Själv tänker jag så här i advent på julens egentliga budskap och på vad som är viktigt att göra av vår tid här på jorden.
Ser jag världen som den är så blir mina problem små och överkommliga. Att jag blivit nedputtad till en andraplats på P4-toppen är bara bra ur ett "ödmjukhetsperspektiv". Så här i adventtider bör vi vara medmänskliga och givmilda. Därför var det bara bra det som hände för jag unnar verkligen Strömsundstjejerna i "Cousins" en värdig avslutning på deras radiokarriär. Jag är innerligt glad att kunna bidra till deras framgångar. Genom att lämna förstaplatsen känner jag att jag har gjort en god gärning för länets ungdomar och sträckt ut en hjälpande hand till den av avfolkning nästan helt utarmade nordjämtländska glesbygden.
Men nästa vecka får det vara nog med välgörenhet för då kommer vi tillbaka med nya fosterländska urkrafter direkt tagna från en betydligt livskraftigare del av den Jämtlandska urbefolkningen.
Har ni några slantar kvar på era refillkort använd dom väl, ring 099-50131 istället för att slösa på mormödrar, fastrar och annat löst folk som kräver julhälsningar via sms eller telefon.
Mer om topplistan: http://www.sr.se/cgi-bin/jamtland/program/index.asp?ProgramID=400

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar