lördag 7 november 2009

"Slå världen med häpnad"

Det här har varit en omtumlande och sensationell vecka.
Jag blev inbjuden att föreläsa i Kungliga hufvudstaden Stockholm av någon konstig anledning.
Torsdagen den 5 november gjorde jag entré bland de legendariska Klarakvarteren i en lokal som bar nanm efter en av våra största poeter genom tiderna, nämligen Viktor Arendorf.
Lokalen var fylld av Stockholmspolitiker som spänt lyssnade på vad en bonnläpp från Jämtland
hade att säga. Ännu mer storögda blev de när undertecknad började sitt framträdande med att ifrågasätta belägenheten av den Svenska huvudstaden. Jag hävdade att det geografiska läget självklart skall vara allenarådande vid valet av resident och därmed skall Jämtland i fortsättningen betraktas som rikets centralpunkt. Dessutom levererade jag en inbjudan till konungariket Sveriges medborgare att upptagas i den berömda republiken af Jamtland.
Överraskande nog fick jag plötsligt medhåll av en Socialdemokrat från Täby vid namn Janne Boman som mig obemärkt intagit en plats i de täta publikleden.
Janne är som bekant infödd Offerdaling och har i oförstånd hamnat i Mälardalen någon gång i sin rödgröna ungdom. Men som hos alla Offerdalingar går rötterna aldrig ur utan hemlandskänslan finns kvar och han återvänder varje sommar till sitt kära ställe vid Hällsjöns strand.
Nåväl mitt vådliga äventyr bland Stockholmarna slutade lyckligt och jag lyckades dupera dem med mina visdomsord om min egen och mina medarbetares förträfflighet.
Torsdagskvällen förlustade jag mig på anrika Göta Lejon och bevistade musikalen Buddy Holly med bl.a. Brolle. En stilla undran slog mig där jag satt i det böljande publikhavet, varför måste dom ta hit en norrlänning för att åstadkomma en bra musikal?. Jo 08:orna har inte så mycket att komma med själva, det enda dom är bra på är att stressa, fy hunn va bråttomt dom har!.
Det var med en stor lättnad jag anträdde flyget hem till Jamtarnas land, Stockholm är stort och spännande men herregud va skönt det är åka därifrån.
När jag välbehållen trampade fosterjorden och slog på mobilen möttes jag av en smärre chock,
ett flertal grattis-sms lyste i displayen. Jag läste det första, "grattis till första platsen på P4-toppen"!. Men va!, jag hadde ju tippat en tredjeplats!, för att sedan gå upp till andra och först sen ta mig upp på högsta tronen. Nu var jag redan där, hur har det här gått till?. Jag läste övriga meddelanden och kände att nu måste du ta tag i dig själv och behålla din ödmjukhet. Låt inte framgången stiga dig åt huvudet, tänk på att medtävlarna är underbart duktiga musiker och artister och att de inte kan rå för att de hade oturen att verka i samma tidsålder som just jag. Nä jag tog ett djupt andetag och tänkte vad händer nu?. Vilka mål har jag kvar att uppnå, svensktoppen?, melodifestivalen ?, nä hur jag än funderade kunde jag inte komma på något som är större än att ligga etta på Jamtarnas egen topplista "P4-toppen". Det är det största som en musiker kan uppnå, och nu gäller det att var kvar där ända tills 10-veckorssnöret stoppar oss.
Kom igen och rösta 099-50132 så ska vi gå till historien och slå världen med häpnad.
Vill du se topplistan och lyssna på låtarna klicka här: http://www.sr.se/cgi-bin/jamtland/program/index.asp?ProgramID=400

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar