måndag 13 juli 2009

Styggvisor

Begreppet "styggvisor" mötte mig i helgen när någon person sa att jag har nog hört dina "styggvisor" på radion. Då måste vi utröna betydelsen i ordet stygg. På svenska betyder det visst att vara dum mot någon. Men på Jämska handlar det om ett ofördelaktigt utseende (de dänne va en huskut stygg en kär).
Jag har en gång blivit anmodad att inte dra några styggvisor och då frågade jag vad hon menade med detta. Hon nämnde då som exempel, alternativet på é Jamtlandstaus.
Då kanske jag förstår att en styggvisa är när man uttrycker sig ofördelaktigt om kvinnor. Det är i dag politiskt inkorrekt att skoja om kvinnor och deras mindre fördelaktiga sidor. Däremot är det helt i sin ordning att skämta om männens tillkortakommelser, om deras drickande, fetma och allmänna dumhet.
För att återkomma till styggvisans existensberättigande så bryr jag mig inte om vad denna företeelse kallas. Det jag bryr mig om är hur folk reagerar när man framför dessa visor och jag har aldrig varit med om att se så många skratta med tårarna rinnande utefter kinderna som när jag sjunger styggvisornas "styggvisa" nämligen alternativet på "E Jamtlandstaus". Jag har även lärt mig att ett gott skratt förlänger livet. Är det så att "styggvisan" kan förlänga livet och ge glädje så ska den naturligtvis få finnas och skall ha en framskjuten plats i vårt kulturella kök. Inne i finrummet får den nog inte vara men jag tycker att köket är en trivsammare plats som många med mig väljer i första hand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar