fredag 31 juli 2009

Radio Krokom

I måndags blev jag inbjuden till den eminenta radiokanalen Radio Krokom.
Ett klurigt frågebatteri levererades från Kjell-Erik Jonasson och besvarades med bravur av undertecknad http://www.alfeliasson.se/.
Låtarna som spelades var "Gammalstreeken", "Du e så fin" och "Siste älgjaktsdan".
Jag upplevde det som ett avspänt och roligt samtal där jag fick tillfälle att berätta lite om låtarna och bakgrunden till albumet " Åflodalens Poesi". Själva namnet påminner lite om Pelle Molins mästerverk "Ådalens Poesi" från 1890-talet. Pelle Molin var praktiskt taget den förste författaren som skildrat Norrland. Molin blev också den författare som introducerade en ny litterär genre i Sverige: vildmarksromantiken, som jag nu vidareutvecklat till glesbygdsromantik. Molin var faktiskt en förebild för min egen stora förebild nämligen Dan Andersson. Dessa två har en sak gemensamt och det är att båda lämnade jordelivet vid 32 års ålder. Jag själv har nu besegrat dessa giganter med råge när det gäller levnadstid men ligger ljusår efter när det gäller kulturell produktion. Jag har dock ett ess i rockärmen kvar eftersom jag förhoppningsvis har några produktionsår kvar och därigenom möjligheten att ta igen lite av försprånget. Dock tror jag att sannolikheten att nå ikapp eller gå förbi endast kan liknas vid sju rätt på V65.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar