torsdag 5 augusti 2010

Publikrekord

Det blev publikrekord på Jamtli i tisdags när över 2000 personer besökte den anrika kultplatsen under den Jämtländska sommarsolen. För mig var det personbästa när jag slog den tidigare toppnoteringen från Gärdeforsen 2008 då endast 1200 personer lyssnade till mig och Nordman när vi en mörk septemberkväll ackompanjerades av forsarnas brus i skenet av facklor och stockeldar.
Den här dagen på Jamtli hade jag sällskap på scenen av Kaxåssonen Mats Sundqvist, Folke Lindqvist samt Svenne och Lotta. Vilken av oss som drog folkmassorna vill jag inte sia om men det var faktiskt publikrekord för det här arrangemanget som pågått en herrans massa år med olika rikskänddisar på scenen, men utan min medverkan. Det kan faktiskt finnas ett samband mellan publiktillströmmningen och att jag för engångs skull hade tid att vara med. Det kanske var tur att arrangörerna inte annonserade mitt deltagande i förhandsreklamen för då hade det nog krävts en omfattande utbyggnad av hela Jamtliområdet innefattande större delen av Stadsdel norr och norra Lugnvik.
Jag får ofta frågan, om det inte är nervöst att uppträda inför så mycket folk. Då brukar jag svara att det är lika svårt att sjunga inför en person som inför tvåtusen. Det kan till och med vara svårare eftersom den här enda person kan vara missanpassad och sinnesslö och oförmögen att uppskatta högklassiga kulturella arrangemang. Däremot bedömmer jag sannolikheten som relativt hög att den 2000 hövdade Jamtlipubliken innehöll minst en redigt intellektuellt kunnig person som kunde förstå och ta till sig underfundigheterna i mina låttexter.
Efter mitt uppträdande fick jag sedvanlig feedback av min manager (frugan), hon tyckte att jag skulle sjunga upp mig i förväg eftersom min röst var raspig som en gammal fogsvans från förrförra seklet när jag sjöng "gammalstreken". Jag svarade att det var helt enligt planerna, för en gammalstrek ska inte låta som en smörsjungande Lasse Lönndahl eller som en fjunig korgosse från söndagsskolan. Nej en "gammalstreks" röst är märkt av hårt levende, torftig kost (mest bestående av brösull) och ett ihärdigt inmundigand av hemdestillerade drycker av varierande kvalité. Särskilt när man befinner sig på den Jämtländska kulturens högborg Jamtli gäller det att vara realistisk och trovärdig när man framför sina kulturellt värdefulla alster.
Nej nu ska jag ut och kulturarbeta lite till, ute i den Jämtlänska myllan, je ske härv opp matjola lite på Järalushägna bort i Krokom.

1 kommentar:

  1. Je unner om de int va finvere å gratis inträde som jol att de komme folk, int vare för att de va nån tockedan kärun Offerdaling som va de der.

    En anonymen ein

    SvaraRadera