torsdag 8 april 2010

En hälsning till Påsk

Ja, nu är även påsken överstökad med fjädrar, dun, kycklingar, ägg och hönor. Men vad betyder egentligen påsken som högtid och vad är det vi firar. Det konstiga är att vi firar ond bråd död med inslag av omänsklighet. Dessa företeelser lever tyvärr fortfarande kvar i våra dagar och är fortfarande lika hårt och oprovocerat. Våldet är något som följt mänskligheten genom historien och är ofta sprunget ur religösa konflikter. Påsken är som sagt en religöst stor högtid men oerhört få människor här i vårt land tar någon notis om detta utan dricker sitt renade brännvin till sill och ägg och är nöjda med att få några dagars extra ledighet.
Jag tillhör ju också den gruppen och jag njuter av ledighet, lättja och bekymmerslöshet samt känner mig inte ett dugg involverat i vad som hände för 2 000 år sedan. Jag skattar mig istället lycklig över att vara född på en fredlig plats och i en tid av materiellt överflöd. Jag anser mig ha tur som en V75-vinnare en högoddshelg, och ni mina kära läsare är mina medspelare, så känn er utvalda.
Men du, hedning eller religös, kom ihåg att skänka en tanke till alla mindre bemedlade här på vårt klot. Kom särskilt ihåg detta nu när vårsolen värmer ditt bleka anlete och du ligger och lapar sol med en ölburk i din hand.
Glad påsk på dig.

3 kommentarer:

  1. Fint inlägg.
    Ja, vi har det verkligen bra och man ska glädja sig åt det har. Det är inte helt fel att försöka skaffa sig lite mer heller.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Tack ske du ha Jonas för dennan insiktsfulla kommentar. Ja vi strävar ju livet igenom efter att uppnå den optimala materiella lyckan vilken i sin tur ofta är synonymt med mental tillfredsställelse.

    Alf

    SvaraRadera